Chcete získať vysokú pozíciu vo vyhľadávači Google alebo najnovšie informácie o jeho stratégii pri radení záznamov
Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. jún 2007 v kategórii SEO optimalizácia
Úvod
V našom elektronickom spravodaji je významná časť článkov venovaná SEO optimalizácii. V príspevku Prečo musíme optimalizovať webové sídla pre vyhľadávače, alebo čo je SEO sme zdôraznili, že v dnešnej dobe, keď je na webe niekoľko milárd webových sídiel a ich počet denne neuveriteľne narastá je na mieste snaha o zviditeľnenie webového sídla vo vyhľadávačoch.Súčasťou optimalizácie webového sídla je predovšetkým striktné dodržiavanie štandardov World Wide Web konzorcia a zásad informačnej architektúry webového sídla. Ak sa pri tvorbe webového sídla dodržiavajú konvencie informačnej architektúry, významne sa zvýši aj nájditeľnosť webových stránok. V dnešnom článku si povieme, ako mení Google stratégiu radenia záznamov na výstupe, čo má tiež veľký vplyv na SEO optimalizáciu.
Obsahové vymedzenie SEO
V odbornej literatúre sa stretávame s viacerými prístupmi k obsahovému vymedzeniu SEO. Veľmi pekne ich v svojej diplomovej práci porovnáva Jana Dukátová (2007). Podľa nej je SEO marketingová technika a aktívna činnosť úpravy webového sídla, ktorá sa realizuje zlepšovaním jeho interných a externých aspektov.Cieľom je zlepšiť umiestnenie sídla a jeho stránok v organickom vyhľadávaní prieskumových strojov a tým zvýšiť počet návštevníkov prichádzajúcich z vyhľadávacích nástrojov ako aj konverzný pomer stránky. Východiskom je pritom fakt, že stránky, ktoré sa budú “páčiť“ robotom vyhľadávacieho stroja, budú prístupné, prehľadné a hodnotné aj pre používateľa (Dukátová 2007, s. 23).
SEO chápeme ako vedu a umenie zároveň, ktorej cieľom je získať vyššie umiestnenie pre definované kľúčové slová a frázy. Zdôrazňujeme predovšetkým etické princípy SEO optimalizácie, ktoré sú založené na budovaní kvalitného obsahu a dodržiavanie štandardov W3C a zásad informačnej architektúry.
Získanie vyššieho umiestnenia vyžaduje integrovaný prístup, pričom sa využívajú aj automatizované nástroje analyzujúce spôsob formulácie termínov používateľmi internetu (napr. Wordtracker, ETARGET a pod.), správanie používateľov pri vyhľadávaní informácií, analyzujú sa transakčné logy. Mimoriadny dôraz sa kladie na čistý HTML kód stránky, ktorý prejde validátormi a nakoniec princípy informačného dizajnu pred dizajnom grafickým (Makulová 2006 b).
Historické medzníky vo vývoji SEO
Na to, aby sme pochopili súčasné trendy v oblasti SEO optimalizácie, je dobré pozrieť sa na vývoj SEO optimalizácie v čase. Prakticky počas niekoľkých posledných rokov môžeme hovoriť o historických míľnikoch SEO optimalizácie, ktoré vo významnej miere ovplyvnili teóriu aj prax (Parker, 2006).I. etapa 1995 – 1996
Optimalizácia webových sídiel spočívala predovšetkým vo vhodnom výbere kľúčových slov, ktoré sa nachádzali na stránke a v metaprvkoch typu keywords a description. Hlavne metaprvky sa začali rýchlo stávať predmetom zneužitia a spamu vo vyhľadávacích nástrojov a preto sa v algoritmoch radenia začala využívať aj pozícia slov na stránke, ich hustota, blízkosť a pod.
II. etapa 1997
K dominantným vyhľadávacím nástrojom patrila AltaVista a okrem nej sa väčšina hľadaní sústreďovala na MSN, Lycos, Excite, Yahoo, Netscape a Info Seek. Na indexáciu webového sídla stačilo mať dostatočný počet kľúčových slov v primeranej hustote.
Vzhľadom na malý počet webových sídiel sa stránka väčšinou dostala do indexu behom týždňa a preto bolo veľmi jednoduché okamžite pozorovať zmeny súvisiace s optimalizáciou. V odborných článkoch sa objavujú témy súvisiace s data miningom, porovnávanie reťazcov textov a pod.
Prakticky do roku 1997 sa za kľúčové faktory na optimalizáciu stránky brali faktory na stránke (on-page faktory), ktoré boli plne v réžii tvorcov webových sídiel (Tabke, 2002).
III. etapa 1998 – 1999
Na scénu prichádza Google a ako odpoveď na príliš dlhé zaraďovanie do adresára Yahoo! aj nový adresár Open Directory Project spoliehajúci sa na tvorbu adresára pomocou expertov z používateľov internetu. O tom, že sa im to podarilo, svedčí skutočnosť, že v máji 2007 bolo v adresári 4 830 584 webových sídiel, o ktoré sa staralo 75 151 redaktorov vo viac ako 590 000 kategóriách.
Výhrady môžeme mať na nerovnomerné zastúpenie a rôznorodú kvalitu v jednotlivých kategóriách, ktorá je opäť daná ľudským faktorom.
SEO optimalizácia sa stáva predmetom mnohých konferencií a vzhĺadom na rozšírené techniky spamu bolo jasné, že pri radení záznamov treba brať do úvahy aj kritériá mimo stránky (off-page faktory). K dôležitým faktorom mimo stránky bol aj počet odkazov vedúcich na stránku.
S vyhľadávačom druhej generácie typu Google prichádzajú aj dokonalejšie techniky na rozoznávanie a filtrovanie spamu. Pre vyhľadávače druhej generácie je typické, že sa snažia samy určiť dôležitosť stránok na základe interných a utajených matematických algoritmov, pričom aplikujú analýzu textu založenú na báze prirodzených jazykov. Zakladatelia vyhľadávača Google Larry Page a Sergey Brin vynachádzajú unikátnu technológiu PageRank, ktorá posudzuje dôležitosť stránok (ĎURIŠ, 2004).
K pozitívnym faktorom mimo stránky patria predovšetkým všetky odkazy, ktoré smerujú na stránku. Odkazy môžu byť z ďalších webov, ako aj z webu vlastného. Odkazy sa vo významnej miere podieľajú na PageRanku stránky (PR). PR je obchodná značka, ktorá patrí a je patentovaná spoločnosťou Google. PageRank bol vyvinutý na Stanfordskej univerzite Larry Pageom (odtiaľ pochádza meno Page-Rank) a Sergejom Brinom ako súčasť ich výskumného projektu nového druhu vyhľadávacieho nástroja.
Systém PR je založený na miliardách prichádzajúcich a odchádzajúcich odkazov, ktoré tvoria web. Ak web A odkazuje na web B, dáva mu svoj hlas a tým aj zvyšuje jeho dôležitosť. Čiže je to niečo ako systém citačného indexu.
Google neberie do úvahy iba počet liniek, ktoré vedú na stránku, ale tiež aj aký má stránka rating. Ak je stránka autoritou v svojej oblasti, je hodnota spojenia vyššia ako zo stránky s nízkou popularitou. Podobne záleží tiež, na aký počet sídiel daná stránka odkazuje. PageRank nie je to isté ako umiestnenie stránky vo výsledkoch vyhľadávania (SERP – search engine resuts page).
Tento závisí od obsahu stránky a celej rady ďalších faktorov. Page Rank stránky zistíme, ak si nainštalujeme Google Toolbar. Na Toolbare sa objavuje zelený prúžok, ktorý meria alebo boduje stránku od 0 do 10.
IV. etapa rok 2000
Stále viac sa dostáva do popredia etická optimalizácia pre vyhľadávače a kladie sa veľký dôraz na počet kvalitných odkazov prichádzajúcich na stránku. Rating stránky sa zvyšuje, ak je zaregistrovaná v adresári Open Directory Project.
V. etapa rok 2001 - 2002
Google predstavil tzv. Google Dance, čo znamenalo pravidelnú mesačnú aktualizáciu indexu. Pre mnohých znamená aktualizácia indexu veľké zmeny vo výsledkoch vyhľadávania a často aj nemilé prekvapenie. V roku 2002 sa do popredia stále viac dostáva kvalita odkazov, na konferenciách sa preberá problém optimalizácie vyhľadávačov a nástroje na odhalenie techník spamu.
VI. etapa 2003 – 2005
Stále viac sa kladie dôraz na kvalitnú webovú stránku dodržiavajúcu štandardy W3C. Stále viac sa presadzuje tzv. marketing prieskumových strojov (SEM – search engines marketing), ktorý sa skladá z dvoch častí:
- Platenej, kedy platíte rovno vyhľadávaču za tzv. platené umiestnenie za určité kľúčové slovo (skupinu slov, frázu). Priekopníkom v oblasti platenej reklamy je systém Overture, ktorý nedávno vytvoril alianciu s Yahoo!, Google AdWords u nás systém ETARGET.
- Z optimalizácie samotného webového sídla pre vyhľadávače tak, aby získal čo najvyššie umiestnenie a tým sa aj zároveň zvýšila jeho návštevnosť.
Najväčší vplyv na SEO optimalizáciu mala tzv. Florida Update zo 16. novembra 2005. Býva zvykom, že aktualizácii indexu sa dávajú podobné mená ako hurikánom a táto aktualizácia sa stala známou ako "Florida".
Florida Update znamenala pre niektoré webové sídla hotovú katastrofu. Aj keď sa držali v top pozícii mnohé mesiace, niektoré vzhľadom na neetickú optimalizáciu jednoducho zmizli z výsledkov vyhľadávania. Najväčšou zmenou v súvislosti s Florida Update je, že výsledky vyhľadávania pre kľúčové slovo alebo frázu sa určujú podľa inej metodológie. Podľa niektorých teórií Google zaviedol tzv. SEO filter.
Aj dnes existujú firmy ponúkajúce svojim zákazníkom služby využívajúce zakázané techniky. Treba byť preto pri výbere SEO konzultanta opatrný, predovšetkým ponuky zaručujúce rýchle výsledky za nízku cenu takmer vždy využívajú zakázané techniky, čo má za následok penalizovanie stránky a vylúčenie z indexu.
VII. rok 2006
Od roku 2006 by mala byť stránka v súlade so smernicami jednotlivých vyhľadávačov. Za všetko hovorí uvedený citát: We are now at a point where Google has publicly stated, "get compliant as we are now able to tell if you are not. If you don’t think that’s true then just ask the marketing director at BMW and how he felt when Google publicly threw them out for being non compliant with regulations (Compliancy Rules in 2006)."
Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že neetická SEO optimalizácia je vecou minulosti a tvorcovia webových sídiel musia dodržiavať štandardy a odporúčania W3C ako aj jednotlivých vyhľadávačov. Odporúča sa dodržiavať smernice pre webmastrov, ktoré sú publikované na stránkach vyhľadávačov (Webmaster Guidelines 2007).
Napríklad najväčší vyhľadávač Google uvádza smernice týkajúce sa dizajnu, obsahu a techniky. Špeciálnu pozornosť venuje smerniciam kvality, ktoré by sme mohli zhrnúť nasledovne:
- Vytvárajte stránky pre používateľov a nie pre prieskumové stroje, ktoré nezavádzajte. Nesnažte sa im prezentovať iný typ stránky (cloaking).
- Vyhýbajte sa trikom, ktoré zvyšujú umiestnenie stránky vo výsledkoch vyhľadávania.
- Vyhýbajte sa pochybným návodom na zvýšenie PageRanku. Môže to vyvolať presne opačný účinok.
- Nevyužívajte neautorizované programy na registráciu stránok a kontrolu rankingu (napr. WebPosition Gold™).
- Vystríhajte sa použitia skrytého textu alebo skrytých spojení.
- Nepoužívajte cloaking alebo redirect.
- Nepoužívajte stránky s nerelevantnými slovami.
- Na stránkach prezentujte obsah, ktorý je pridanou hodnotou pre používateľa a motivuje ho k opätovnej návšteve Vašej stránky.
VIII. etapa od roku 2007
V apríli 2007 Google zahlásil dva nové patenty: Document Scoring Based on Traffic Associated with a Document a Document Scoring Based on Query Analysis.
Znamená to tiež nový prístup k algoritmu radenia záznamov na výstupe rešerše. Google berie do úvahy mnohé faktory mimo stránky, ktoré sleduje a analyzuje. Patria k nim:
- dátum tvorby stránky,
- zmeny a aktualizácie na stránke,
- analýza vyhľadávacích dotazov,
- spojenia, text spojení a zmena v spojeniach,
- návštevnosť stránky,
- správanie používateľov,
- téma webovej stránky,
- informácia týkajúca sa domény.
Na základe týchto informácií Google priraďuje určité skóre stránke. O tom, ako sa návštevníci správajú pri návšteve Vašej stránky sa môžete presvedčiť ak ju zaregistrujete v profesionálnom systéme NAJ.sk na meranie a analýzu návštevnosti stránok. V nasledujúcej tabuľke nájdete porovnanie štatistík a funkcií pre jednotlivé tarify NAJ.sk.
Pre tých, ktorý chcú na webe obchodovať je určený predovšetkým tarif PLATINUM, pretože spoznajú presné zloženie svojich návštevníkov a spôsoby ich správania na webe. Pre uvedený tarif sa archivujú údaje 24 mesiacov a k dispozícii sú aj mesačné PDF reporty s podrobnými analýzami a štatistikami.
Ukážka mesačného pdf reportu INZERCIA.sk (pdf súbor)
Obr. Ukážka mesačného pdf reportu
Okrem týchto faktorov Google berie do úvahy ďalšie faktory:
- Ako často sa zobrazuje a aktualizuje reklama na stránke.
- Kvalita reklamy. Ak je na stránke reklama, ktorá vedie na dôveryhodnú stránku, je skóre stránky vyššie.
- CTR (Click Through rate) - pomer kliknutí na reklamný formát a zobrazení reklamného formátu.
- Google sleduje a analyzuje charakteristiky stránky v čase vrátane premávky na výpočet skóre stránky.
Pre ranking stránok vo vyhľadávači Google to znamená, že do úvahy sa berie stále viac faktorov, v odbornej literatúre sa uvádza viac ako 100 faktorov s rôznou mierou dôležitosti. Pri optimalizácii stránky využívame holistický prístup, ktorý berie do úvahy viacero faktorov. Veľmi dôležitá je relevancia obsahu stránky k požiadavke.
Veľmi dôležité je, aby na stránku viedli spojenia s vysokým PR a odkazy zo stránky by mali viesť tiež na stránky s vyšším PR. Odkazy by mali súvisieť s tematikou webového sídla, v opačnom prípade sa považujú za spam.
Webové sídlo by malo vykazovať stálosť. Ak sa orientujeme na šport, onedlho na autá a neskôr na zdravie, ťažko získame vysoký ranking. O stratégii SEO optimalizácie pre jednotlivé faktory budeme hovoriť v ďalších článkoch.
Záver
Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje je dlhodobý a komplexný proces. Je ale isté, že investície vložené do optimalizácie sa mnohonásobne vrátia v zvýšenej návštevnosti stránky a tým aj v raste predaja tovaru a služieb.V ostatnom čase sa veľa hovorí o vplyve personalizácii na SEO optimalizáciu (Bruemmer 2007). V podstate ide o to, že vo výsledkoch vyhĺadávania sa používateľovi ponúkajú záznamy, ktoré vyhovujú jeho personalizačnému profilu na základe automatickej analýzy histórie vyhľadávania.
Napríklad každý, kto využíva služby Google vyžadujúc Google Account (Gmail, AdSense, Google Analytics a pod.) je automaticky zapísaný do troch produktov: Search History, Personalized Search a Personalized Homepage. Podľa výsledkov prieskumu Choice Stream Personalization Survey realizovanom v roku 2006 až 79% respondentov si praje dostávať personalizovaný obsah. Je to tiež jedno z možných riešení problému informačného preťaženia používateľov.
Literatúra
a) BRUEMMER, C. FEATURE FOCUS: The Impact of Personalization on SEO. 15 February 2007. [cit. 2007-05-16]. Dostupné na internete: http://www.bruceclay.com/newsletter/volume26/seopersonalization.html
b) Compliancy Rules in 2006. [cit. 2007-05-16]. Dostupné na internete: http://www.highposition.net/compliancy-rules.html
c) DUKÁTOVÁ, Jana. 2007. Optimalizácia webových stránok pre vyhľadávacie nástroje internetu. [Diplomová práca]. Bratislava : Filozofická faktulta Univerzity Komenského, 2007. 103 s.
d) ĎURIŠ, Daniel. 2004. SEO - Slovo má ľahkosť vetra, no silu hromu. In Žive [online]. 2.12.2004 [cit. 2007-05-16]. Dostupné na internete: http://www.zive.sk/h/Poradca/AR.asp?ARI=111115&CAI=2218
e) MAKULOVÁ, Soňa. 2006 a. Prečo musíme optimalizovať webové sídla pre vyhľadávače, alebo čo je SEO. In Newsletter. 2. február 2006 [online], [cit. 2007-05-13]. Dostupné na internete: http://www.elet.sk/?newsletter&sprava=preco-musime-optimalizovat-webove-sidla-pre-vyhladavace-alebo-co-je-seo
f) MAKULOVÁ, Soňa. 2006 b. Analýza faktorov vplývajúcich na nájditeľnosť webových sídiel. In: Information Use in Information Society. International Conference. Bratislava, Slovakia, October 10-11, 2006. Bratislava : Centrum VTI SR, 2006, s. 109 – 118
MAKULOVÁ, Soňa. 2005. Prečo je potrebné dodržiavať štandardy World Wide Web konzorcia. In IT lib. roč. 9 (2005), č. 3, s. 54-55. [cit. 2007-05-13]. Dostupné na internete: http://www.cvtisr.sk/itlib/itlib053/makulova.htm
g) PARKER, Shaun. 2006. History of search engine optimisation [online]. Colchester : HighPosition, 2006 [cit. 2007-055-20]. Dostupné na internete: http://www.highposition.net/history.html
h) TABKE, Brett. 2002. A brief history of our industry [online]. Austin : WebmasterWorld, 6.2.2002 [cit. 2007-05-16]. Dostupné na internete: http://www.webmasterworld.com/forum5/1008.htm
i) Webmaster Guidelines 2007. [cit. 2007-05-163]. Dostupné na internete: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769
Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia
Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...
Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...