Nepoužívanie správneho príkazu redirect (Najčastejšie chyby pri SEO optimalizácii webových sídiel)
Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. september 2016 v kategórii SEO optimalizácia
Úvod
V našom elektronickom spravodaji sa už od roku 2006 venujeme tematickému okruhu optimalizácie webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje internetu alebo SEO. V našom prvom článku vo februári 2006 Prečo musíme optimalizovať webové sídla pre vyhľadávače, alebo čo je SEO sme hovorili, že v dobe, keď je na webe niekoľko miliárd webových sídiel a ich počet denne neuveriteľne narastá, je na mieste snaha o zviditeľnenie webového sídla vo vyhľadávačoch.
Vyššie umiestnenie stránky vo vyhľadávačoch zvýši jej návštevnosť a tým sa v konečnom dôsledku zvýši predaj produktov a služieb na stránke. V súčasnosti sa stretávame s mnohými chybami pri optimalizácii webových sídiel. Vychádzame z článku Jamieho Tolentina 13 SEO mistakes that are easy to make (and how to correct them) (2014). K najčastejším 13 chybám pri SEO optimalizácii webových sídiel patria:
- mýlenie si PPC (Pay Per Click) so SEO,
- očakávanie, že SEO sa okamžite prejaví aj na nových sídlach,
- uprednostňovanie lacných SEO služieb využívajúcich zakázané techniky,
- uvažovanie o SEO optimalizácii webového sídla až po jeho vytvorení,
- nevytvorenie rozpočtu pre aktivity SEO,
- ignorovanie fázy brainstormingu kľúčových slov,
- zabúdanie na adresovanie duplikovaného obsahu na sídle,
- na webovom sídle je príliš veľa dokumentov vo formáte PDF bez optimalizácie,
- veľa obsahu vo formáte flash,
- ignorovanie sociálnych prvkov,
- zanedbanie obsahu,
- nepoužívanie správneho príkazu redirect,
- sústreďovanie sa na detaily a zabúdanie na celkový rámec.
V minulom čísle elektronického spravodaja sme v článku Zanedbanie obsahu (najčastejšie chyby pri SEO optimalizácii webových sídiel) hovorili o dôležitosti obsahu na webovom sídle. Vzhľadom na enormný nárast webových sídiel s nízkou a pochybnou kvalitou venujú vyhľadávače stále viac pozornosti v rámci svojich algoritmov na detekovanie takýchto sídiel a v extrémnych prípadoch takéto stránky doslova vylúčia zo svojho indexu. Jedným z riešení je aj algoritmu Panda Update. Kvalitný obsah s vysokou kredibilitou je najdôležitejším komponentom na webovom sídle a mali by sme mu venovať náležitú pozornosť.
V dnešnom čísle sa budeme venovať ďalšiemu problému, ktorým je nepoužívanie správneho príkazu redirect.
Nepoužívanie správneho príkazu redirect
Príkaz redirect sa používa na presmerovanie z jednej adresy URL na ďalšiu adresu URL. Často sa využíva, keď sa vytvorí nová stránka a zo starej stránky sa na toto URL stránka presmeruje.
V súčasnosti poznáme 3 typy presmerovania:
- 301, stránka je presunutá permanentne. Túto techniku odporúčajú SEO špecialisti.
- 302, stránka sa presúva dočasne.
- Meta Refresh.
Odborníci odporúčajú využívať permanentný presun stránky z jednej URL adresy na ďalšiu, aby získala hodnotu, ktorú mala aj predchádzajúca adresa. Už v našom článku Viete aký má význam pre Vaše sídlo autorita domény? hovorili o tom, že aj keď neexistuje univerzálna definícia autority domény, väčšina SEO špecialistov popisuje autoritu domény ako kombináciu popularity, dôležitosti, veku domény a dôveryhodnosti, ktorú vypočítajú prieskumové stroje, pričom berú do úvahu aj spojenia vedúce na stránku (Makulová 2010).
Autoritu domény webového sídla môžeme prirovnať aj k autorite experta v reálnom svete. Jediným rozdielom je, že v prípade webového sídla vyhľadávacie nástroje sa dívajú na každú stránku webového sídla ako jedinečné mikrosídlo. Preto má aj každá stránka webového sídla iný PageRank, ktorý záleží od dátumu vytvorenia stránky. V prípade, že je stránka presunutá permanentne, získava stránka všetky výhody predchádzajúcej stránky.
Ide o pomerne komplikovaný proces, na ktorý upozorňoval už v roku 2009 Rand Fishkin v článku 17 Ways Search Engines Judge the Value of a Link. Podľa Randa Fishkina vyhľadávacie nástroje berú do úvahy až 17 faktorov pri hodnotení spojení. Patria k nim:
- Interné verzus externé spojenia
- Text kotvy odkazu
- PageRank
- TrustRank
- Autorita domény
- Rôznorodosť zdrojov
- Jedinečnosť zdrojov
- Umiestnenie na stránke
- Tematická relevancia
- Posúdenie obsahu a kontextu
- Geografická lokácia
- Použitie Rel="Nofollow"
- Typ spojenia
- Ďalšie ciele spojenia na zdrojovej stránke
- Pokuty týkajúce sa domény a spojení na stránke
- Spôsob tvorby obsahu a spojení
- Historické a dočasné dáta
Samozrejme, že algoritmy robotov vyhľadávacích nástrojov sa neustále menia a v súčasnosti sa berú stále viac do úvahy aj sociálne signály, ako sme o tom hovorili v článku Ignorovanie sociálnych prvkov (najčastejšie chyby pri SEO optimalizácii webových sídiel) (Makulová 2016). Vybudovanie vysokého PageRanku a TrustRanku stránky, ako aj autority domény je dlhodobý proces a trvá niekoľko rokov. Všetky výhody dosiahneme iba pri trvalom presmerovaní stránky na novú URL adresu. Veľa cenných informácií nájdete v sekcii webového sídla v článku Redirection.
Záver
Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávače si právom zasluhuje patričnú pozornosť. V dnešnom čísle sme hovorili o ďalšom probléme, ktorým je nepoužívanie správneho príkazu redirect. Ide predovšetkým o to, že v prípade vytvorenia novej stránky webového sídla by sme sa mali snažiť využiť autoritu domény, ktoré malo predchádzajúce webové sídlo. Vysoká kredibilita, nájditeľnosť a použiteľnosť sú trvalé hodnoty, ktoré získavajú iba kvalitné sídla a preto by bolo o ne škoda prísť.
Literatúra
a) Fishkin, Rand, (2009). 17 Ways Search Engines Judge the Value of a Link. In: SEOMOZ.org. The Web´s best SEO resources. 10th September 2009. [cit. 2016-08-18]. Dostupné na internete: http://www.seomoz.org/blog/17-ways-search-engines-judge-the-value-of-a-link
b) Makulová, Soňa. 2010. Viete aký má význam pre Vaše sídlo autorita domény?. In ELET Newsletter. 1. marec 2010 [online], [cit. 2016-08-11].Dostupné na internete https://www.elet.sk/blog/viete-aky-ma-vyznam-pre-vase-sidlo-autorita-domeny
c) Makulová, Soňa – Hrčková, Andrea. 2011. Optimalizácia webových sídiel pre vyhľadávacie nástroje. Bratislava, ELET 2011. [cit. 2016-08-09]. Dostupné na internete: http://www.elet.sk/seo/makulova-hrckova.pdf
d) Search Engine Ranking Factors 2015. Expert Survey and Correlation Data. In MOZ. [online], [cit. 2016-08-09]. Dostupné na internete: https://moz.com/search-ranking-factors
e) 13 SEO mistakes that are easy to make (and how to correct them). In TNW News. 3 December, 2014. [online], [cit. 2016-08-09]. Dostupné na internete: http://thenextweb.com/socialmedia/2014/12/03/13-seo-mistakes-easy-make-correct/
Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia
Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...
Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...