Výskum faktorov ovplyvňujúcich algoritmus radenia záznamov vo vyhľadávacích nástrojoch v roku 2013
Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. september 2013 v kategórii SEO optimalizácia
Úvod
Každý rok SEO špecialisti skúmajú, ako sa mení algoritmus radenia záznamov vo vyhľadávacích nástrojoch a podľa toho prispôsobujú aj svoju stratégiu a taktiku. V nasledujúcich článkoch budeme vychádzať z výskumnej štúdie Marcusa Tobera, Leonharda Henniga a Daniela Furcha SEO Ranking Factors – Rank Correlation 2013. V štúdii sa autori zameriavajú na nasledujúce faktory:
- kódovanie na stránke,
- obsah stránky,
- spojenia vedúce na stránku,
- sociálne signály,
- faktor značky,
- úloha wikipédie.
Význam ranking faktora
Je zrejmé, že vyhľadávacie nástroje majú svoje vlastné algoritmy radenia záznamov podľa predmetu a relevancie. Tak ako internet narastá sa menia aj algoritmy radenia záznamov. V začiatkoch internetu sa využívala predovšetkým hustota kľúčových slov, čo ale skoro začali tvorcovia webových sídiel využívať pre rôzne techniky spamu a preto bolo nutné ranking faktory meniť a prispôsobovať meniacej sa dobe.
Výskum, výsledky ktorého sú uverejnené v štúdii, bol uskutočnený spoločnosťou Searchmetrics, ktorá agreguje každý mesiac obrovské množstvo dát so snahou odpovedať na otázku: Ktoré faktory sú najdôležitejšie, aby sme získali vysokú pozíciu pri radení záznamov vo vyhľadávači Google?
Samozrejme, že výsledky nájdených záznamov závisia od viacerých faktorov. Ide predovšetkým o personalizované vyhľadávanie samotného používateľa, od použitéhe prehliadača, IP adresy počítača, súboru cookies a pod.
Aktuálnosť dát a veľkosť vzorky
Pri výskume sa využili dáta zozbierané v marci a v júni 2013, ktoré boli detailne analyzované a porovnávané s výsledkami podobného výskumu uskutočneného v roku 2012. Analýzy boli založené na výsledkoch súboru 10 000 kľúčových slov z Google USA, pričom boli vylúčené špecifické navigačné kľúčové slová. Ako vzorka dát boli vždy použité prvé tri strany nájdených záznamov. Analýza 10 000 kľúčových slov bola výsledkom:
- 30 000 strán nájdených záznamov
- 300 000 titulov, popisov, URL adries a pod.,
- približne 150 GB dát,
- približne 5 300 000 000 spätných spojení,
- približne 4 150 000 000 zdieľaní na Facebooku,
- približne 12 950 000 000 likov na Facebooku,
- približne 600 000 000 komentárov na Facebooku,
- približne 1 000 000 000 tweetov,
- približne 330 000 000 Google plus 1.
Obr. 1 Searchmetrics ‒ SEO Ranking Factors – Rank Correlation 2013 (prevzaté z http://www.searchmetrics.com/en/services/ranking-factors-2013/)
Ako vidíme na obrázku, jednotlivé SEO ranking faktory sú rozdelené na sociálne (vyznačené oranžovou farbou), spätné spojenia (vyznačené tmavomodrou), onpage faktory technického charakteru (vyznačené zelenou farbou) a onpage faktory týkajúce sa obsahu vyznačené modrou farbou. Ako vidíme na obrázku, veľký vplyv majú predovšetkým sociálne faktory vyznačené oranžovou farbou uvedené podľa poradia dôležitosti:
- Google +1 (0,40),
- zdieľanie na Facebooku (0,34),
- celkový počet Facebookov (0,34),
- komentáre na Facebooku (0,33),
- počet likov na Facebooku (0,31),
- pinterest (0,29),
- počet tweetov (0,28).
Za sociálnymi faktormi nasledujú spätné spojenia vyznačené tmavomodrou farbou uvedené podľa poradia dôležitosti:
- počet spätných spojení (0,34),
- % spätných spojení rel=nofollow (0,25),
- SEO visibilita URL spätných spojení (0,20),
- % spätných spojení so stopovými slovami (0,18),
- počet slov v texte spojenia (0,14),
- % spätných spojení z tej istej krajiny (0,11),
- % spätných spojení s kľúčovým slovom (0,06).
Za spätnými spojeniami nasledujú onpage faktory technického charakteru označené zelenou farbou uvedené podľa poradia dôležitosti:
- dĺžka URL adresy (0,16),
- pozícia kľúčového slova v titule, znak (0,12),
- pozícia kľúčového slova v titule, slovo (0,11),
- URL nie je subdoména (0,07),
- existencia popisu, description (0,06),
- existencia H2 (0,05),
- rýchlosť sídla (0,04),
- existencia H1 (0,03),
- kľúčové slovo v mene domény (0,03),
- integrácia videa (0,03),
- kľúčové slovo v popise (0,02),
- kľúčové slovo v URL (0,01).
Ako posledné sú uvedené onpage faktory týkajúce sa obsahu označené modrou farbou uvedené podľa poradia dôležitosti:
- počet slov (0,11),
- kľúčové slová v tele textu (0,11),
- kľúčové slová v externých spojeniach (0,11),
- dĺžka znakov v texte (0,11),
- kľúčové slová v interných spojeniach (0,11),
- počet externých spojení (0,09),
- počet obrázkov (0,08),
- kľúčové slovo v H2 (0,03).
Záver
V dnešnom článku sme hovorili o výskume faktorov ovplyvňujúcich algoritmus radenia záznamov vo vyhľadávacích nástrojoch v roku 2013. Zo štúdie vyplýva, že jednotlivé faktory sa menia v čase a preto by im SEO špecialisti mali venovať svoju pozornosť. V budúcom čísle elektronického spravodaja sa budeme bližšie venovať kódovaniu na stránke.
Literatúra
a) Tober, M.- Hennig, L. – Furch, D.: White paper: “SEO Ranking Factors – Rank Correlation 2013” © Searchmetrics. Google USA. [online] [cit. 2013-08-09]Dostupné na internete: http://www.searchmetrics.com/en/services/ranking-factors-2013/
b) PETERS, M. 2013. 2013 Search Engine Ranking Factors. In The Moz Blog [online] [cit. 2013-08-09]. Dostupné na internete: http://moz.com/blog/ranking-factors-2013
c) The Periodic Table Of SEO Ranking Factors. In Search Engine Land [online] [cit. 2013-08-09]. Dostupné na internete: http://searchengineland.com/seotable/
Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia
Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...
Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...