Dalšie naše služby

Význam odkazov z hubov a autorít pri posudzovaní dôležitosti webovej stránky

Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. november 2009 v kategórii SEO optimalizácia

Úvod

V októbrovom čísle elektronického spravodaja sme si v článku Význam tematicky orientovaného PageRanku a odkazov z tematicky orientovaných sídiel vysvetlili rozdiel medzi skutočným PageRankom a tematicky orientovaným PagRankom. V tematicky orientovanom PageRanku majú spojenia z predmetovo relevantných stránok oveľa vyššiu hodnotu ako spojenia z ľubovoľných iných stránok. Na rozdiel od klasického PageRanku, ktorý sa vypočíta pre každú stránku, tematicky orientovaný PageRank sa vypočítava pre každú tematickú oblasť, ktorá sa na stránke objaví. Jedna stránka tak získava rôzne hodnoty PageRankov pre rôzne témy. Okrem toho prieskumový stroj odlišuje pre každú tému aj tzv. autoritatívne stránky (authority pages) pages a huby. 

Význam hubov a autorít

Pri posudzovaní dôležitosti webových stránok prieskumové stroje hľadajú aj tzv. príbuzné webové stránky alebo huby. Huby a autority sú dva typy webových sídiel, ktoré prieskumové stroje považujú za najrelevantnejšie v danej téme. Uvedený prístup bol prvýkrát popísaný inžiniermi Google Bharatom and Mihailom.

Huby alebo rozbočovače sú sídla, ktoré odkazujú na veľký počet vysokokvalitných sídiel v rámci danej témy. Autority sú webové sídla, na ktoré odkazuje veľký počet iných vysokokvalitných sídiel v danej oblasti. Webové sídlo môže vystupovať zároveň ako hub aj ako autorita. Tieto dva typy webových sídiel sú preferované vo výsledkoch vyhľadávania a preto stať sa hubom alebo autoritou pre určitú tematickú oblasť znamená zaradiť sa medzi najvýznamnejšie webové sídla.

Obr. Webové sídlo v strede predstavuje autoritu v danej oblasti

Obr. Webové sídlo v strede predstavuje autoritu v danej oblasti

Ako vidíme na predchádzajúcom obrázku, na jednotlivé webové sídla vedie rozdielny počet spojení. Je zrejmé, že webové sídlo, na ktoré vedie najviac spojení, predstavuje autoritu v danej oblasti.

Pri stratégii získavaní odkazov je veľmi dôležité, aby sme získavali odkazy z relevantných sídiel, ktoré majú vysokú kredibilitu. Pri registrácii webového sídla do adresárov internetu treba venovať pozornosť výberu relevantnej kategórie a popisu webového sídla. Odporúča sa registrovať sídlo v adresári Open Directory Project, ale aj v tematicky úzko špecializovaných adresároch.

Na zistenie, kto odkazuje na Vaše webové sídlo existuje rad užitočných nástrojov. K jedným patrí aj SiteExplorer, ktorý umožní zistiť, ktoré stránky indexované v Yahoo odkazujú na webové sídlo. Využíva sa databáza  Yahoo! Obsahujúca detailné informácie o webových sídlach a štruktúre webu. V databáze sa nachádzajú informácie o spojeniach medzi webovými stránkami, ktoré sa využívajú na určenie popularity stránky. Zistíme, ktoré stránky a podstránky sú indexované v Yahoo! ale aj, ktoré stránky odkazujú na dané webové sídlo.

Na nasledujúcom obrázku vidíme, že na webové sídlo Prístupný web vedú spojenia z 245 webových sídiel.

Obr. Na stránku Prístupný web vedú spojenia z 245 sídiel

Obr. Na stránku Prístupný web vedú spojenia z 245 sídiel

Systém umožňuje jednoduché spojenia ďalej analyzovať. Na rozdiel od vyhľadávania v systéme Yahoo! SiteExplorer umožňuje celý rad ďalších užitočných funkcií. Veľmi užitočnou funkciou je analýza spätných odkazov, kde môžeme nájsť odkazy na určité webové sídlo mimo danej domény. Na nasledujúcom obrázku vidíme, že na webové sídlo Caminus odkazuje 59 spojení mimo domény www.caminus.sk. Ak si bližšie analyzujeme spojenia, zistíme, že ide väčšinou o odkazy z kvalitných predmetových adresárov internetu.

Obr. Na webové sídlo Caminus vedie 59 spojení mimo domény www.caminus.sk

Obr. Na webové sídlo Caminus vedie 59 spojení mimo domény www.caminus.sk

Práve systematickým budovaním hodnotných spätných odkazov s vysokým tematickým PageRankom dosiahneme, že webové sídlo Caminus zaoberajúce sa predajom a montážou krbov, je na kľúčové slovo kozuby vo vyhľadávači Google na prvom mieste zo 63 400 záznamov a slovo krby na treťom mieste z vyše 1 070 000 záznamov.

Obr. Na kľúčové slovo kozuby vo vyhľadávači Google je spoločnosť Caminus na prvom mieste zo 63 400 záznamov

Obr. Na kľúčové slovo kozuby vo vyhľadávači Google je spoločnosť Caminus na prvom mieste zo 63 400 záznamov

Obr. Na kľúčové slovo krby vo vyhľadávači Google je spoločnosť Caminus na treťom mieste z 1 070 000 záznamov

Obr. Na kľúčové slovo krby vo vyhľadávači Google je spoločnosť Caminus na treťom mieste z 1 070 000 záznamov

V súčasnosti hodnota spojenia z webového sídla záleží na tom, akú ma webové sídlo autoritu (Google PageRank) a dôveru. Autoritatívne sídlo môže získať napríklad vysoké umiestnenie vo výsledkoch vyhĺadávania a mať vysoký PageRank, ale môže mať nižšiu dôveru, pretože napríklad predáva textové spojenia pracovníkom z oblasti SEO. Preto spojenia zo sídla s nižšou dôverou môže byť niekedy kontraproduktívne. Preto je dobré, ak získame spojenia predovšetkým zo sídiel, ktoré majú vysokú autoritu a dôveru.

Záver

V dnešnom čísle elektronického spravodaja sme si predstavili význam spojení z tzv. hubov a autoritatívnych stránok. Na analýzu spojení môžeme využiť viac nástrojov, k výborným patrí SiteExplorer, ktorý umožní zistiť, ktoré stránky indexované v Yahoo odkazujú na webové sídlo. V budúcom čísle elektronického spravodaja si ukážeme, ako hodnotia vyhľadávače kvalitu spojenia.


Literatúra


a) Google Ranking Factors - SEO Checklist. [cit. 2009-10-10]. Dostupné na internete: http://www.vaughns-1-pagers.com/internet/google-ranking-factors.htm#positive-on

b) KENT, Peter. 2004. Search engine optimization for dummies.  Indianapolis: Wiley Publishing, 2004. 384 s. ISBN 0-7645-6758-6.

c) MAKULOVÁ, Soňa. 2006. Analýza faktorov vplývajúcich na nájditeľnosť webových sídiel. In: Information Use in Information Society. International Conference. Bratislava, Slovakia, October 10-11, 2006. Bratislava: Centrum VTI SR, 2006, s. 109 – 118

d) Search Engine Ranking Factors 2009 [online]. Seattle : SEOmoz. [cit. 2009-10-14]. Dostupné na internete:  http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors

e) Príspevok bol spracovaný v rámci grantovej úlohy KEGA 3/7275/09 Informačné štúdiá v podmienkach web 2.0 a nových technológií (INWENT)

Zdieľajte článok

Zasielajte mi nové články na e-mail:

Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia

Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. máj 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)

1. apríl 2017

Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...

Spokojní klienti

Ceníme si dôveru mnohých významných klientov

Môžeme vám pomôcť?

Sme otvorení každej požiadavke. Radi využijeme naše skúsenosti vo váš prospech.