Vzory návrhov interfejsu vyhľadávania, ako jedného z najdôležitejších pilierov informačnej architektúry
Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 1. január 2011 v kategórii Informačná architektúra
Úvod
Vzory návrhov interfejsu vyhľadávania
V našich článkoch sme viackrát zdôrazňovali, že systém vyhľadávania patrí k najdôležitejším pilierom informačnej architektúry a preto sa mu venuje aj patričná pozornosť. V roku 2010 vyšla publikácia Petra Morvilla a Jefferyho Callendera Search Patterns, ktorá vychádza z najnovších poznatkov a výskumov vo vyhľadávaní a pomáha nám lepšie pochopiť správanie používateľov pri vyhľadávaní informácií. Samozrejme, že výsledky výskumov sa potom využívajú aj pri návrhu interfejsu vyhľadávania. V publikácii autori rozlišujú 10 vzorov pri návrhu vo vyhľadávaní, ktoré vychádzajú z výskumov správania používateľov.
- Samodoplnenie (autocomplete) a samonápoveda (autosuggest)
- Najlepšie výsledky prvé (best first)
- Federatívne vyhľadávanie
- Fazetová navigácia
- Rozšírené vyhľadávanie
- Personalizácia
- Paginácia
- Štruktúrované výsledky
- Výsledky nabádajúce k akcii
- Jednotný objav
V dnešnom čísle elektronického spravodaja sa budeme venovať prvému vzoru a to samodoplneniu a samonápovede.
Návrh interfejsu samodoplnenia a samonápovedy
Návrh interfejsu samodoplnenia predstavuje jeden z prvých návrhov už pri prvých desktopových aplikáciách. Samodoplnenie prináša celý rad výhod a pomáha riešiť problémy napríklad s pomalosťou písania, ďalej používatelia nie vždy ovládajú gramatiku a tiež samodoplnenie im napovedá terminológiu. To je tiež jeden z dôvodov, prečo sa samodoplnenie používa pri desktopových, webových a mobilných aplikáciách.
Obr. Samodoplnenie ako desktopová aplikácia v Adobe Photoshop 4.0
Obr. Príklad samodoplnenia vo vyhľadávači Google
Obr. Príklad samodoplnenia vo vyhľadávači Yahoo!
Na samodoplnenie sa využíva zdroj dát na návrh doplnenia. V prípade klasických desktopových aplikácií to môže byť napríklad abecedný index tém typu help. Google využíva na samodoplnenie osobnú históriu vyhľadávania a tiež múdrosť z kolektívneho vyhľadávania veľkého množstva používateľov internetu.
Yahoo! v betaverzii ponúka dokonca k samodoplneniu aj samonápovedu, ako to vidíme na nasledujúcom obrátku (prevzaté z Morville, Callender 2010, s. 83).
Obr. Yahoo! Ponúka okrem samodoplnenia aj návrh ďalších príbuzných termínov
Ako vidíme na obrázku, v prípade Yahoo! má používateľ okrem samodoplnenia k dispozícii aj návrh ďalších príbuzných pojmov a termínov vzťahujúcich sa k predmetu vyhľadávania. V prípade vyhľadávania obrázkov je k dispozícii aj vizuálne samodoplnenie obrázku (prevzaté z Morville, Callender 2010, s. 84).
Obr. Yahoo! Ponúka okrem samodoplnenia aj vizuálne doplnenie obrázkov
Záver
V dnešnom čísle sme sa bližšie venovali vzorom návrhu interfejsu, ktoré vychádzajú z výsledkov správania používateľov. Peter Morvill a Jeffery Callender v publikácii Search Patterns (2010) rozlišujú 10 dizajnov návrhu interfejsu vo vyhľadávaní. Bližšie sme si popísali dizajn samodoplnenia a samonápovedy. Ďalším návrhom dizajnu interfejsu sa budeme venovať v budúcich číslach elektronického spravodaja.
Literatúra
a) MORVILLE, Peter, CALLENDER, Jeffery. 2010. Search patterns. 1. vyd. Sebastopol: O´Reilly&Associates, 2010, 180 s.
Príspevok bol spracovaný v rámci grantovej úlohy KEGA 3/7275/09 Informačné štúdiá v podmienkach web 2.0 a nových technológií (INWENT).
Ďalšie články z kategórie Informačná architektúra
Buďte pripravení, že používatelia budú vyhľadávať informácie o Vašej univerzite aj na externých sídlach (Ako by mali vyzerať webové sídla univerzít)
Úvod Webové sídla spoločností sú často prvým miestom, kde sa potenciálni klienti oboznámia s jej základným poslaním, históriou, štruktúrou a smerovaním....
Obsah webového sídla by mal zodpovedať vekovej hranici budúcich používateľov (Ako by mali vyzerať webové sídla univerzít)
Úvod Webové sídla spoločností sú často prvým miestom, kde sa potenciálni klienti oboznámia s jej základným poslaním, históriou, štruktúrou a smerovaním. Práve preto má stále väčší...