Ako hodnotia vyhľadávače internetu vašu stránku
Prof. PhDr. Soňa Makulová, PhD. 6. marec 2006 v kategórii SEO optimalizácia
V predchádzajúcom čísle sme hovorili o tom, aký veľký význam má optimalizácia webového sídla pre vyhľadávače ak chcete, aby Vaša firma bola na internete nájditeľná. Je dokázané, že až 80% používateľov si prezrie iba prvú stranu nájdených záznamov vyhľadávačom. Preto je veľmi dôležité, aby stránka na kľúčové slová charakterizujúce obsah stránky, dosiahla vysoký rating.Faktory vplývajúce na rating webového sídla
O tom, že na vysoký rating webového sídla vo vyhľadávačoch má vplyv veľmi veľa faktorov sme hovorili aj v predchádzajúcich článkoch. Je to predovšetkým dodržiavanie zásad informačnej architektúry a dodržiavanie štandardov World Wide Web konzorcia (W3C).Webové štandardy rozdeľujú stránku na tri rozdielne komponenty:
- Štruktúra (HTML, XHTML, XML)
- Prezentácia (CSS1, CSS2)
- Správanie (ECMAScript, DOM)
O tom, že tvorcovia webových sídiel slovenského internetu nedodžiavajú štandardy W3C sa môžeme jednoducho presvedčiť. Stačí, ak do ich validačných nástrojov napíšeme URL adresu webovej stránky a získame prehľad o tom, či stránka spĺňa štandardy. Iba na málo stránkach internetu nájdeme logo W3C svedčiace o tom, že stránka spĺňa jeho štandardy.
Obr. 1. Logo W3C na stránke Slovenskej knižnice pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči
Ak si klikneme na uvedené logá, získame nasledovné správy:
This Page Is Valid HTML 4.01 Strict!
W3C CSS Validator Results for http://www.skn.sk
Congratulations!
This document validates as CSS!
Faktory umiestnenia dokumentov vo vyhľadávacích nástrojoch predstavujú súhrnný zoznam atribútov, ktoré vplývajú na umiestnenie stránky vo vyhľadávacích nástrojoch internetu. Môžeme ich rozdeliť do 4 veľkých skupín.
Sú to predovšetkým:
- Faktory v dokumente (na stránke) ovplyvňujúce jeho umiestnenie
- Faktory ovplyvňujúce hodnotu odkazu
- URL, technické, hosťovské a serverové vedľajšie faktory
- Škodlivé faktory vplývajúce na pozíciu dokumentu
V dnešnom článku si bližšie charakterizujeme, ktoré faktory priamo na stránke vplývajú na umiestnenie dokumentov vo vyhľadávacích nástrojoch internetu. Ide o tieto faktory:
- Názov dokumentu
- Metaprvky v hlavičke dokumentu
- Použitie kľúčových slov v dokumente
- Prepojenie dokumentu s inými stránkami na webovom sídle
- Unikátnosť textu dokumentu
- Využitie príbuzných termínov v texte
- Externé odkazy v dokumente
Tvorcovia webových sídiel nerešpektujú tieto faktory a výsledkom je potom aj napriek finančnej náročnosti vybudovaného sídla jeho veľmi nízka návštevnosť a tým aj nízke zisky z predaja.
Za jeden z najvýznamnejších faktorov je názov dokumentu Title. Značka Title patrí k najdôležitejším a najvýznamovejším prvkom pre optimalizáciu webového sídla pre všetky prieskumové stroje. Vyhľadávače ju berú ako kľúčový zdroj o obsahu stránky a preto by mala byť dostatočne výstižná. Informácia vložená v značke <title> sa ukladá aj ako informácia v obľúbených položkách internetového prehliadača.
Je vážnou chybou ak značka neodráža konkrétny obsah každej stránky webového sídla a je vždy rovnaká. Dokonca sa stretávame s prípadmi, keď prvok Title obsahuje iba sémanticky nič nehovoriacu URL adresu sídla. Správne zvolený prvok Title by mal napríklad pre webové sídlo WEB Sport vyzerať nasledovne:
<title>Web Sport, športové potreby</title> - pre úvodnú stránku
<title>Web Sport, Ako nakupovať</title> - pre sekciu Ako nakupovať
<title>Web Sport, Názov produktu</title> - pre konkrétny produkt jeho názov
<title>Web Sport, Názov kategórie</title> - pre konkrétu kategóriu jej názov
Ako sa môžeme sami presvedčiť, napriek tomu, že webové sídlo Web Sport napriek veľmi širokej a zaujímavej ponuke tovaru má pomerne nízku návštevnosť z vyhľadávačov aj kvôli zle zvolenému, respektíve úplne chybnému prvku Title, ktorým je slovo Test.
<html>
<head>
<title>test</title>
</head>
Metaprvky v hlavičke dokumentu
V hlavičke <head> sa v prípade stránky WebSport nenachádzajú žiadne metaprvky, čo je veľká chyba, pretože robot vyhľadávacieho nástroja indexuje a berie do úvahy aj metaprvky nachádzajúce sa v hlavičke dokumentu. Preto by bolo vhodné uviesť do hlavičky nasledujúce metaprvky odrážajúce vždy obsah každej stránky webového sídla:<meta name="description" lang="sk" content="WebSport - predaj športových potrieb, odevov, doplnkov a rôzneho príslušenstva.">
<meta name="keywords" lang="sk" content="Sport, športové potreby, stany, ruksaky, oblečenie, karimatky, obuv">
Údaje v metaprvkoch description a keywords treba prispôsobiť zameraniu stránky. Použité kľúčové slová sa musia nachádzať aj v obsahu stránky inak to má úplne opačné efekt a vyhľadávače považujú stránku za spam a penalizujú ju.
O tom, ako sa návštevníci správajú pri návšteve Vašej stránky sa môžete presvedčiť ak ju zaregistrujete v profesionálnom systéme NAJ.sk na meranie a analýzu návštevnosti stránok. V nasledujúcej tabuľke nájdete porovnanie štatistík a funkcií pre jednotlivé tarify NAJ.sk.
Pre tých, ktorý chcú na webe obchodovať je určený predovšetkým tarif PLATINUM, pretože spoznajú presné zloženie svojich návštevníkov a spôsoby ich správania na webe. Pre uvedený tarif sa archivujú údaje 24 mesiacov a k dispozícii sú aj mesačné PDF reporty s podrobnými analýzami a štatistikami.
Ukážka mesačného pdf reportu INZERCIA.sk (pdf súbor):
Obr. 2. Podrobné štatistiky webového sídla v systéme NAJ.sk
K veľmi zaujímavým pre ďalšiu optimalizáciu patria aj informácie o odkazujúcich vyhľadávačoch a hľadaných spojeniach.
Obr. 3. Informácie o odkazujúcich vyhľadávačoch a hľadaných spojeniach
Údaj o odkazujúcich vyhľadávačoch ukazuje, z ktorých vyhľadávačov na stránku prichádza najviac ľudí. Informácia o hľadaných spojeniach ukazuje slová alebo spojenia viacerých slov, ktoré používatelia zadávajú do vyhľadávačov a z výsledkov vyhľadávania potom prichádzajú na monitorovaný web. Majiteľ webu tak vidí, vďaka ktorému slovu ľudia na jeho web chodia a na základe ďalších štatistík ako sa na webe správajú.
Záver
V dnešnom článku sme si stručne charakterizovali niektoré faktory v dokumente vplývajúce na jeho umiestnenie vo vyhľadávacích nástrojov a to prvok title a metaprvky v hlavičke dokumentu. O ďalších faktoroch budeme bližšie hovoriť v ďalších číslach. Nesmieme ale zabudnúť, že aby sme boli úspešní musíme poznať, ako sa naši návštevníci na webe správajú, pretože od toho závisí úspech našej prezentácie a tým aj zvýšenie cielenej návštevnosti, čo vedie k priamemu zvýšeniu objemu predaja tovaru a služieb.Ďalšie články z kategórie SEO optimalizácia
Dôležitosť kontextu pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...
Asociácia a relevancia pri vyhľadávaní (Ako Google interpretuje vyhľadávacie dotazy a čo to znamená pre SEO optimalizáciu)
Úvod V súčasnosti patrí Google určite k najviac využívaným vyhľadávacím nástrojom internetu. Toho sú si vedomí aj vlastníci webových stránok a preto je ich snahou sa objaviť vo...